A+ A A-

Jaunās grāmatas

Nacig 2onālā enciklopēdija Latvija. Enciklopēdijas tapšana ir būtiska Latvijas valsts simtgades programmas daļa, veidojot paliekošas vērtības –  nozīmīgu zināšanu resursu latviešu valodā. Sējums "Latvija" iekārtots tematiski un tas izceļ plašu faktoloģisko pārskatu par valsti pēc neatkarības atjaunošanas. Izdevuma saturu veido vispārīgas ziņas par valsti, vēsturi, dabu, kultūru, izglītību, zinātni, valsts iekārtu un pārvaldi, demogrāfiju, tautsaimniecību, veselību, sociālo aizsardzību, komunikāciju, grāmatniecību un poligrāfiju, reliģiju un baznīcu, sportu, kā arī vairāki pielikumi. Nacionālās enciklopēdijas pirmajam drukātajam sējumam ir 864 lappuses, kurās apkopoti vairāk nekā 250 šķirkļu un vairāk nekā 1000 ilustrāciju, tostarp kartes, fotouzņēmumi, gleznu reprodukcijas, grafiki, tabulas u.t.t. Visu šķirkļu autori ir attiecīgo tēmu un jomu vadošie speciālisti Latvijā, vairumā gadījumu – zinātnieki. Nacionālās enciklopēdijas galvenais redaktors ir vēstures doktors Valters Ščerbinskis.

 

Zanes Zustas un Diānas Zandes grāmata Tarakāni manā galvā izklaidējošos, viegli lasāmos stāstiņos zīmē ainas no sieviešu – jaunu un vēl jaunlāku, smuku un vēl smukāku, tikumīgu un vēl tikumīgāku – ikdienas. Šīm sievietēm ir kas kopīgs: viņu dzīvē valda tarakāni, pareizāk sakot, izdzīvošanas stratēģijas, kas, kādā krīzes brīdī radušās, no tās izkļūt palīdzējušas, bet tad aizķērušās prātā uz palikšanu. Un, kad tarakāniem dzīres, sievietēm ķibeles. Grāmatas autores palīdz lasītājām notvert un vismaz uzsākt tarakānu dresēšanu. Ilustratore māksliniece Līva Ozola.

Uldis Pīlēns. Mans uzņēmēja kods. Arhitekts un ilggadējs UPB holdinga dibinātājs un vadītājs, kurš Ziemeļvalstu Biznesa foruma veidotajā topā atzīts par vienu no izcilākajiem uzņēmējdarbības domātājiem Ziemeļeiropā, – atzīst, ka daudzkārt viņam tiek lūgta “veiksmes recepte”. Jābūt taču kādai burvju formulai, kas hizskaidro, kādēļ UPB holdingā ietilpstošie uzņēmumi jau gandrīz 30 gadus ir konkurētspējīgi, veiksmīgi darbojas eksportā un nes to īpašniekiem peļņu! Tomēr ne receptes, ne burvju formulas nav. Ir ceļš. Tas ved cauri grūtībām, šaubām, meklējumiem, arī – prieka, radošas katarses un gandarījuma mirkļiem. Uldim Pīlēnam tas primāri ir pašizziņas, sevis pārvarēšanas un apziņas izaugsmes ceļš. Ja tu, jaunais uzņēmēj vai vadītāj, vēl tikai mēģini uztaustīt īsto virzienu dzīvē un uzņēmējdarbībā, arī tev varētu lieti noderēt grāmatas autora atziņas, kas izkristalizējušās vairāk nekā 35 gadus ilgā vadības darbā.
“Šī iedvesmojošā un iedrošinošā grāmata ir paredzēta ne tikai vadītājiem, bet ikvienam cilvēkam, kas, atsaucoties noslēpumainajam nākotnes aicinājumam, uzdrīkstas pārspēt šodienas ierobežojumus. Uldis Pīlēns stāsta par izaicinājumiem, grūtībām un riskēšanu, pieņemot lēmumus, kas izriet no nākotnes, kura vēl nav saskatāma, bet jau jūtama gaisā. Tā ir grāmata par to, kā zināšanas sabalsot ar pieredzi un pragmatismu līdzsvarot ar intuīciju. Par to, kā māksla un dzīve plūsmā var palīdzēt labāk sajust zemi sev zem kājām. Īstu zemi. Dzīvi. Latviju.” Dr. theol. Juris Rubenisjl

Iznācis Karīnas Račko trešais romāns Samaitātā, kuru pati rakstniece dēvē par savu līdz šim provokatīvāko darbu. Kaut gan medijos tiek tiražēts viedoklis, ka rakstnieces darbi piederīgi erotiskās literatūras žanram, patiesībā tie vairāk atbilst sieviešu romāna paveidam, ko apzīmē kā romantiski erotisko romānu. Autore prasmīgi savij varoņu likteņus sarežģītā mezglā un, risinot stāstu par mīlestību un nodevību, liek lasītājam arī sev uzdot vienu otru jautājumu par dzīves pamatpatiesībām. Karīnas Račko romānus lasa un gaida visu paaudžu un abu dzimumu lasītāji galvenokārt viena iemesla dēļ – tie ir stāsti, kas aizpilda vajadzību pēc pasakas mūsu dzīvē. Šīs ir modernas pasakas, kuras lasot, mēs spējam gana reālistiskā vidē iztēloties varoņus un to mīlestību, kas pārvar visus šķēršļus. Erotiskās ainas tekstu papildina ar juteklisko dimensiju, jo šī tomēr ir pasaka pieaugušajiem un būtu liekulīgi apgalvot, ka pieaugušu cilvēku attiecībās šīs dimensijas nav – tomēr tā mīlasstāstu nevis veido, bet gan papildina.

Lūsindas Railijas romāna Itāļu meitene galvenā varone Rozanna Meniči ir vēl maza meitene, kad viņa pirmo reizi sastop Roberto Rosini, vīrieti, kurš izmainbbīs visu viņas dzīvi. Dzīves ceļš, aizsācies Neapoles nomales mazajās ieliņās, aizved Rozannu līdz pasaules slavenāko opernamu mirdzošajām skatuvēm. Turpmākajos gados Rozannas un Roberto likteņus kopā savij viņu operdziedātāju talants un nezūdošā mīlestība, kā arī nepārvaramā kaisle vienam pret otru, kas galu galā ietekmēs arī viņu tuvinieku dzīves. Jo, kā pamazām Rozanna atklāj, viņu savienību apdraud seni pagātnes notikumi...Ar Lūsindas Railijas daiļradei tik raksturīgo, iztēli raisošo un atmiņā paliekošo vidi “Itāļu meitene” ir spilgts un neaizmirstams stāsts par mīlestības tumšajām un gaišajām pusēm, spēcīgām un neatkarīgām sievietēm, kuras nīst un mīl vienlīdz kaislīgi.

Jauns intriģējošs detektīvromāns Stopētāju lieta , kura autore Rolanda Bula ilgus gadus strādājusi par izmeklētāju Valsts policijā un tātad labi pārzina “drēbi”. Pati rakstniece apgalvo, ka romāna sižeta pamatā nav kāda konkrēta krimināllieta, bet iedvesma tā tapšanai patiesi radusies, strādājot izmeklēšanā un romānā rodamas atsauces uz pavisam reāliem notikumiem. Mazpilsētas mežā atrastās jaunās studentes mirstīgās atliekas it kā šķieeet atsevišķs baismīgs atgadījums – taču patiesībā, sākot šķetināt notikušā pavedienu, tas izrādās vien neredzamas ķēdes pēdējais posms. Ķeroties pie apstākļu noskaidrošanas, izmeklētāja Asnāte Grize un operatīvais darbinieks Juris Zvirbulis vēl nevar iedomāties, ka ar šo noziegumu saistīta izrādīsies virkne citu aizdomīgu notikumu. Saistoši izsekojot izmeklēšanas gaitai, Rolanda Bula vienlaikus psiholoģiski pamatoti iedziļinās tajā iesaistīto cilvēku dvēseles noslēpumos, ticami parādot, ka aiz katra likumpārkāpuma visbiežāk stāv sarežģīts un citiem līdz galam neatminams liktenis. Trešo līniju romānā veido policijas darba ikdienas atainojums: nereti tieši šis detektīvromāna aspekts lasītāju intriģē visvairāk. Autorei izdevies, nepārvēršot savus izmeklētājus par ģeniāliem Holmsa vai Puaro līdzgaitniekiem, uzskatāmi parādīt, kā nozieguma izmeklēšanā lomu spēlē gan atjautīgi minējumi un neticamas sakritības, gan kļūdas un pārpratumi.

Sāra Larka. Cerība pasaules malā. Šo darbu var lasīt kā atsevišķu romānu. Taču tie, kam nav sveša Sāras Larkas triloģija “Balto mākoņu zemē”, “Mttaoru dziesma” un “Kivi aicinājums”, ar prieku sastapsies ar sev pazīstamiem un tuviem personāžiem – Gloriju, Džeku, Liliānu un viņu tagad jau pieaugušajiem bērniem, iztēlē izjutīs Kenterberijas līdzenuma plašumus, kalnu spirgto gaisu un uzzinās daudz interesanta par maoru tradīcijām. Autore lieliski ievij savā romānā patiesus notikumus un mazāk zināmus vēsturiskus faktus gan par Otro pasaules karu un poļu tautas deportācijām uz Sibīriju, gan par maoru kultūru un tradīcijām. 20.gadsimta 40. –50. gados arī maoru tauta pārdzīvoja grūtus laikus. Karotāju ciltis, kas autores iepriekšējos romānos dedzīgi aizstāvēja savu brīvību, dzīvesveidu un ticējumus, 20. gadsimtā bija kļuvušas pasīvas un pazaudējušas savu identitāti. Daudzi maori bija kļuvuši apātiski un nodevās dzeršanai. Tomēr 50. gadu vidū Jaunzēlandes valdība apzinājās problēmas nopietnību un izveidoja īpašas programmas, lai atbalstītu maoru ciltis, sniegtu izglītības iespējas un palīdzētu atjaunot zudušās tradīcijas. Arī pašu maoru vidū bija tādi cilvēki kā romāna varone Moana, kuri iestājās par maoru paražu un garīgo vērtību iedzīvināšanu.